23 Międzynarodowy Plenerowy Festiwal Jazz Na Starówce

23 Międzynarodowy Plenerowy Festiwal Jazz Na Starówce

James Carter Quartet "The Flying Particles" (USA)

29 lipca 2017, godzina 19:00, Rynek Starego Miasta

James Carter - saksofon
Eric Niceberg - fortepian
Hans Glawischnig - kontrabas
Justin Faulkner - perkusja

Jazzowy Top. “Jeden z najbardziej ekscytujących wirtuozów saksofonu we współczesnym jazzie” według magazynu Jazz Times.

Jazzowy Top. “Jeden z najbardziej ekscytujących wirtuozów saksofonu we współczesnym jazzie” w/g magazynu Jazz Times. Wielokrotnie wybierany jako nr 1 na świecie w kategorii saksofon barytonowy magazynu Down Beat. Lider własnych zespołów, autor wielu wysoko cenionych płyt oraz współpracownik wielu gwiazd współczesnego jazzu. Już w młodości grał w formacjach kierowanych przez słynnych liderów: Wyntona Marsalisa (Lincoln Center Jazz Orchestra), Lestera Bowie (New York Organ Ensemble), ale też z Arethą Franklin, Davidem Murray'em, Sonny Rollins'em, Art Ensemble of Chicago.

„Paganini saksofonu” – Roberto Sierra

James Carter. Wirtuoz saksofonów i klarnetów, jest wpływowym muzykiem i jednym z najbardziej podziwianych saksofonistów swojej generacji. Przez ostatnie 25 lat zdobywa też aplauz za swoją rolę w propagowaniu i tworzeniu przyszłości muzyki jazzowej. Jego muzykę napędza szacunek dla jazzu i głęboka wiedza dla jego tradycji oraz potrzeba przekraczania granic muzycznych.

Urodził się w Detroit w 1969 roku. Pochodził z bardzo muzykalnej rodziny. Pierwsze lekcje dawała mu matka, która śpiewała, grała na fortepianie i skrzypcach. Starszy brat Jamesa, Robert, grał na perkusji, drugi brat: Kevin - na gitarze, a siostry Virginia i Priscilla - na flecie i fortepianie.

Grę na saksofonie rozpoczął w wieku 11 lat, mając siedemnaście lat koncertował z bandem Marsalisa. Chwilę później, po przeprowadzce do Nowego Jorku stał się członkiem słynnej grupy samego Lestera Bowie. Postacie Marsalisa i Bowie, z którymi występował w młodości, pozostaną symboliczne dla całej kariery Cartera. Z jednej strony mówią o ogromnym szacunku dla wykształcenia i tradycji (W. Marsalis), a z drugiej o potrzebie przekraczania granic (L. Bowie).

Pierwsza autorska płyta to "JC on The Set" z 1993 roku. Najważniejsze media uznały jego debiut za jeden z najgłośniejszych od dziesięcioleci. Jego drugi album ("Jurassic Classics", 1994) wprowadził Cartera na listę notowań Top Jazz Albums. Wyczyn ten powtórzyły kolejne albumy: "The Real Quiet Storm" (1995), "Conversin With The Elders" (1996), "In Carterian Fashion" (1998) oraz "Chasin` The Gypsy" (2000).

Artysta ma na swoim koncie kilkanaście autorskich płyt (m.in.” Chasin' the Gypsy” z 2000 roku, dedykowany Django Reinhardtowi, czy wydany trzy lata później „Gardenias for Lady Day „poświęcony Billie Holiday( współtworzony przez światowej klasy skrzypaczkę Reginę Carter - kuzynkę saksofonisty).

W 2011 roku Carter nagrał „Caribbean Rhapsody; Concerto for Saxophones and Orchestra” (napisaną specjalnie dla niego przez Roberto Sierrę) nagrany pod batutą światowej sławy dyrygenta Giancarlo Guerrero z udziałem wyśmienitej polskiej orkiestry Sinfonia Varsovia.

Współpracował z m.in.: Charles Mingus Big Band, Arethą Franklin, Davidem Murray'em, Sonny Rollins'em, Art Ensemble of Chicago, Herbie Hancockiem oraz ze słynną sopranistką Kathleen Battle.

Carter ma też w karierze epizod aktorski - w słynnym filmie Roberta Altmana "Kansas City" zagrał legendarnego saksofonistę Bena Webstera.

www.jamescarterlive.com









15 lipca
Oregon




© Festiwal Jazz na Starówce